2 hardnekkige misverstanden over WordPress-sites

Bij Sitevandaag hebben wij bewust gekozen voor WordPress als platform voor het ontwikkelen van de websites van onze klanten. Daarvoor zijn minstens tien hele goede redenen te noemen, maar vandaag wil ik tóch even iets kwijt over twee hardnekkige misverstanden over het WordPress-platform.

Wordpress themas

Misverstand 1: Alle WordPress-sites zien er hetzelfde uit

Wij krijgen ontzettend veel websites onder ogen, gemaakt met allerlei verschillende platformen, en CMS-en. En ja, wat ons ook steeds meer opvalt is dat heel veel sites op elkaar lijken. Het maakt daarbij echter totaal niet uit met welk platform die sites zijn gebouwd. Want de opmaak en layout van een site worden vooral bepaald door degene die de site opbouwt. Die persoon heeft een eigen smaak, eigen voorkeuren etc. Daar komen dan de smaak en voorkeuren van de opdrachtgever nog bij, plus in toenemende mate allerlei ‘suggesties’ die door Google gedaan worden om de site beter vindbaar te maken. Op dit moment zijn ver naar beneden doorlopende homepages, met lichte kleurstellingen, allerlei verschillende grafische en functionele elementen helemaal ‘hot’. Zulke sites kunnen wij dus ook bouwen. Met of zonder WordPress. Maar niet iedereen wil zo’n site. En zo komen we bij het tweede misverstand

Misverstand 2: het gekozen WordPress-thema bepaalt de look-and-feel van de site

Wanneer je gaat zoeken naar een WordPress-thema (het onderliggende ‘sjabloon’ voor de opmaak en layout van de site) dan zoek je dat ergens op internet. Daar kom je dan lijsten met thema’s tegen, plus een plaatje van een homepage die met dat thema is gebouwd. Vrijwel alle beginnende WordPress-gebruikers kiezen een thema op basis van het uiterlijk van dat ene plaatje, of op basis van de beschrijving van dat thema. Het thema wordt geinstalleerd en wat blijkt? De eigen site lijkt nog niet in de verste verte op de site die men eerder had gezien. Het is namelijk een aardige klus om van een jouzelf nog onbekend thema alle mogelijkheden te leren kennen. Zodat je in staat bent je site het uiterlijk te geven waarnaar je op zoek bent.

De meeste gratis thema’s, maar ook een aantal betaalde, kennen echter allerlei beperkingen. Het gevolg is dat websites die met zo’n beperkt thema zijn gebouwd veel op elkaar gaan lijken. Dat kan niet anders: je moet roeien met de riemen die je hebt.

Dat hebben wij bij Sitevandaag op een andere manier opgelost. We hebben meer dan een jaar lang wel twintig verschillende thema’s uitgeprobeerd en er vervolgens voor gekozen om ALLE sites van onze klanten metzelfde thema te maken. Het Virtue Premium thema. Dat is een buitengewoon uitgebreid thema, met enorm veel toeters en bellen. Daar kunnen we de sites werkelijk iedere gewenste look-and-feel mee geven. En we zijn er inmiddels helemaal in thuis, kennen alle mogelijkheden. Wij durven de stelling wel aan dat wij met ‘ons’ thema alle sites kunnen bouwen die je hier vindt. Als je dit thema zelf zou kopen, betaal je er $45 voor. Maar bij ons is dat bij de prijs inbegrepen. Je kunt dus ook zelf verder gebruik maken van alle mogelijkheden die dit biedt.

Kadence Ascend Premium thema

Wij willen voor iedere klant een website maken die de uitstraling heeft die de klant zoekt. Die er ook op een telefoon of tablet goed uitziet. Waarin de bestaande huisstijl naadloos kan worden ingepast. Die door de klant zélf kan worden onderhouden, als die dat wil. Speciale wensen kunnen altijd worden ingewilligd, door de toevoeging van een plugin, of aanpassingen van het geleverde thema. Zo wordt het mogelijk om iedere site een heel eigen identiteit mee te geven. Daar worden onze klanten blij van, en wij dus ook.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

twee × 1 =