Wanneer moet je nou eigenlijk voor Google gaan betalen?

Nog zo’n misverstand : wij spreken vaak mensen over de mogelijkheden die er bestaan om je site hoger in de zoekresultaten van Google te krijgen. Je wilt je site immers ‘verkopen’. Je wilt bezoekkers, op z’n minst. Je gaat dus aan SEM doen. Search Engine Marketing. En vaak zegt men dan “o, maar ik wil niet aan Google betalen”. En dat hoeft ook niet. Lees verder voor meer uitleg.

SEO oftewel Search Engine Optimization

Als je in Google een pagina met zoekresultaten ziet, zitten daar steevast twee soorten resultaten in (je zou kunnen zeggen dat er meer soorten zijn, maar om dit artikel begrijpelijk te houden, spreken wij nu ff over twee).
Ten eerste zijn daar de ‘gewone’ zoekresultaten. Als je bijvoorbeeld zou zoeken op ‘inauguratie Trump’ krijg je deze. Je kunt ze herkennen doordat er NIET ‘Adv.’ voor staat. Zoiets als wat je hierboven ziet staan.

Google noemt dit ‘organische zoekresultaten’. Je hoeft NIET te betalen om in die organische zoekresultaten opgenomen te worden. Je kunt er niet eens voor betalen. Maar je zou er wel ALLES aan moeten doen om HOOG in die resultaten te komen (dus niet op de derde of vierde pagina met zoekresultaten want daar kijkt echt niemand naar), want dat levert je site bezoekers op. Het goede nieuws is: daar is ook van alles aan te doen. Het slechte nieuws is: het is niet eenvoudig. Het is hier en daar een beetje technisch. Het heet SEO. Search Engine Optimization. En omdat het een beetje technisch is doen héél veel interbureaus en websitebouwers daar helemaal NIX aan. Omdat ze het niet kunnen. Wij zijn niet zo’n bureau.
Dan heb je nog de advertenties. Daar moet je WEL voor betalen. Advertenties herken je makkelijk:

SEA oftewel Search Engine Advertising

Duidelijk, toch? Dat groene Adv. dingetje. Daar moet je dus voor betalen. Of niet natuurlijk. Want als niet wilt adverteren, doe je dat gewoon niet. Dan richt je je op goede scores in de organische zoekresultaten. Ze staan in principe boven de organische zoekresultaten. Want daar wil iemand voor betalen. En let op : het is GRATIS om je advertenties te tonen. Daar betaal je niet voor. Je betaalt pas (even het simpelste en meest voorkomende scenario) als er iemand op jouw advertentie klikt. Hoeveel moet je betalen? Dat hangt van heel veel factoren af en kost teveel tijd om hier nu te bespreken. Laten we zeggen dat het heel makkelijk is om vele honderden euro's per maand aan Google advertenties uit te geven zonder dat het je iets oplevert.

Maar hoe zorg je er nu voor dat JOUW advertentie bovenaan staat en niet die van je concurrent? Ik zal eerlijk zijn: dat kun je zelf eigenlijk nauwelijks doen. Het is bijna een kunstvorm. Het heet SEA. Search Engine Advertising. Het advertentieplatform Adwords van Google heeft zo belachelijk veel opties en instelmogelijkheden, daar moet je een serieuze studie van maken. En dat doen heel veel internetbureau’s niet. Omdat ze het niet snappen. En omdat het een beetje technisch is. Wij zijn niet zo’n bureau.En wij zeggen: SEA zonder SEO is Sinloos.

Dus. Als je een site wilt die a. goed gevonden wordt, b. geoptimaliseerd is om jouw zoekresultaten bovenaan te krijgen (niemand kan je garanderen dat dat ook daadwerkelijk gebeurt) en c. waarmee je effectief kunt adverteren, bel ons dan voor een afspraak.